Jak długo można jeździć na rezerwie?

Jak długo można jeździć na rezerwie?

Kiedy wskazówka poziomu paliwa dojdzie do zera, samochód nagle nie zatrzyma się na środku drogi. Od momentu zapalenia się kontrolki zazwyczaj da się pokonać jeszcze kilkadziesiąt kilometrów. Wyjaśniamy, jak długo można jeździć na rezerwie!

Jak długo można jeździć na rezerwie?

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak długo można jeździć na rezerwie. Nic w tym dziwnego – faktycznie trudno jest dokładnie ocenić, jaki dystans da się pokonać od momentu włączenia się kontrolki do zatrzymania się auta. Wiele zależy od rodzaju, marki i modelu pojazdu, a także stylu jazdy czy stanu samego auta.

W większości przypadków wskaźnik poziomu paliwa oraz komputer pokładowy są jednak skalibrowane w taki sposób, by wcześnie ostrzegały kierowcę. Nie trzeba więc raczej obawiać się tego, że po zobaczeniu kontrolki bak za chwilę będzie pusty. To, na ile wystarczy rezerwa, to już inna kwestia. Z pewnością w lepszej sytuacji są właściciele nowych, w pełni sprawnych pojazdów. Wieloletnie samochody starszej generacji czy auta po przejściach (np. naprawiane po wypadku) nie tylko mogą przejechać krótszą trasę, ale są też przy okazji bardziej narażone na awarie.

Ile kilometrów można przejechać na rezerwie paliwa?

Producent pojazdu powinien dostarczać informacje na temat tego, ile kilometrów można przejechać na rezerwie paliwa. Zazwyczaj da się pokonać dystans długości kilkudziesięciu, do nawet stu kilometrów. Dla bezpieczeństwa przyjmuje się zasadę, że najrozsądniej jest wziąć pod uwagę średnią, czyli 50 km – wtedy ma się dość duży margines błędu i zmniejsza się ryzyko nieprzyjemnej niespodzianki.

Nowoczesne samochody mogą być w stanie przejechać jeszcze nawet do 200 km (przy odpowiednim stylu jazdy), ale nie powinno się testować możliwości swojego auta. W ten sposób nie tylko niepotrzebnie naraża się na stres, ale też nadmiernie eksploatuje się sam pojazd.

Dlaczego nie warto jeździć na rezerwie?

Jazda na rezerwie jest potencjalnie niebezpieczna dla samochodu. Pompy paliwa są chłodzone oraz smarowane paliwem, dlatego w takiej sytuacji mogą momentami pracować na sucho. Co więcej, istnieje ryzyko, że przez braki zacznie pobierać się brud gromadzący się na dnie baku. Zjawisko to może przyczynić się także do m.in. rdzewienia zbiornika paliwa, zapychania filtra czy nawet uszkodzenia układu wtryskowego.

Do tego mała ilość paliwa stale się podgrzewa (nie miesza się z chłodnym, „nieużywanym” paliwem w zbiorniku), przez co silnik może się przegrzać i przejść w tryb awaryjny czy nawet przestać pracować. W efekcie osoby często zapominające o tankowaniu znacznie skracają żywotność pompy paliwa, a także całego silnika.

Interesują Cię różne zagadnienia związane z pojazdami i ich eksploatacją? Na Aparts.pl znajdziesz profesjonalny blog motoryzacyjny z ciekawymi artykułami. W sklepie na stronie dostępne są również rozmaite części i akcesoria, m.in. sprzęgła. Sprawdź ofertę oraz zapoznaj się ze specjalistycznymi poradnikami na blogu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

18 + osiem =