Faktoring z regresem – kiedy się go stosuje?

Faktoring z regresem – kiedy się go stosuje?

Termin “faktoring z regresem” zyskuje na coraz większej popularności w wynikach wyszukiwarek internetowych. Coraz większa ilość osób decyduje się na to narzędzie zarządzania wierzytelnościami. Nadal jednak może ono wzbudzać wiele wątpliwości i pytań. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest faktoring z regresem, jakie są jego zalety i wady, a także, kiedy warto się na niego zdecydować.

Na czym polega faktoring z regresem?

Faktoring z regresem to narzędzie finansowe, dzięki któremu możliwe jest finansowanie długoterminowych faktur sprzedażowych. W Polsce mówi się o trzech głównych rodzajach faktoringu: pełnym, niepełnym oraz mieszanym. Faktoring z regresem to inaczej faktoring niepełny. W jego przypadku ryzyko niewypłacalności kontrahenta spoczywa na faktorancie, czyli przedsiębiorcy (nie przechodzi na faktora). Jest to kluczowa cecha właśnie faktoringu niepełnego.

Proces faktoringu niepełnego przebiega w kilku etapach:

  1. sprzedaż towarów lub usług, na które przedsiębiorca wystawia kontrahentowi długoterminową fakturę,
  2. przesłanie zdjęcia lub skanu faktur oraz jej weryfikacja i potwierdzenie przez faktora,
  3. wypłacenie przez faktora zaliczki dla przedsiębiorcy w wysokości najczęściej 80% wartości brutto przedstawionych do wykupu faktur,
  4. wypłacenie pozostałych 20% natychmiast po otrzymaniu zapłaty od odbiorcy.

Jakie wady i zalety ma faktoring z regresem

Nie bez powodu faktoring z regresem ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Według danych GUS-u większa ilość przedsiębiorców decydowała się na faktoring niepełny. Dlaczego? Kiedy poznasz zalety tego rozwiązania, sam zrozumiesz decyzję większości przedsiębiorstw.

Faktoring z regresem – zalety

Faktoring z regresem to najtańsza forma tej usługi. W przypadku faktoringu pełnego do kosztów usługi dochodzi koszt ubezpieczenia, którego nie ma w faktoringu z regresem. W związku z tym, że faktor nie ponosi ryzyka niewypłacalność kontrahenta nie pobiera tak dużej opłaty, jak przy faktoringu pełnym. Nie jest to jednak jedyna zaleta tej usługi.

Faktoring z regresem pozwala na:

  1. dobrą płynność finansową firmy,
  2. zdobycie opinii rzetelnego kontrahenta,
  3. weryfikację kontrahentów,
  4. doliczenie kosztu faktoringu do kosztów działalności,
  5. monitoring wierzytelności.

Faktoring z regresem – wady

Wymienione wcześniej zalety zdecydowanie przewyższają wady faktoringu z regresem. Tę najważniejszą już poznałeś – to na przedsiębiorcy spoczywa ryzyko niewypłacalności kontrahenta. W faktoringu pełnym transakcje są ubezpieczone, a samo ryzyko niewypłacalności przejmuje na siebie faktor.

Przy faktoringu niepełnym faktor zawsze ocenia ryzyko niewypłacalności odbiorcy. Taka ocena jest dla nas cenną informacją o tym jak ryzykowne transakcje przeprowadzamy. Nie jest to jednak stuprocentowe zabezpieczenie dla przedsiębiorcy. Nawet przy niskim ryzyku i stałym monitorowaniu odbiorców ciężko przewidzieć niespodziewane zdarzenia, które mogą doprowadzić do niewypłacalności.

Kiedy faktoring z regresem się opłaca?

Problemy z płynnością finansową mogą pojawić się w każdym przedsiębiorstwie. W takich sytuacjach rozwiązanie, jakim jest faktoring, może uchronić je przed poważnymi konsekwencjami. Warto jednak podejmować w pełni przemyślane decyzje i mieć świadomość, z czym wiąże się faktoring z regresem. Rozwiązanie to sprawdzi się wyłącznie, kiedy mamy rzetelnych kontrahentów, którzy do tej pory nie mieli problemów z wypłacalnością. Długi staż na rynku to mniejsze ryzyko ogłoszenia upadłości kontrahenta. Na faktoring z nowym kontrahentem decyduj się więc wyłącznie, gdy ma on ugruntowaną pozycję, a ryzyko niespłacenia należności jest minimalne.

Faktoring z regresem może okazać się również dobrym posunięciem, kiedy współpraca z danym kontrahentem nie zapewnia większości, jak nie całych dochodów przedsiębiorstwa. Wówczas w razie problemów, choć odczujemy jego niewypłacalność, nie pogrąży ona naszego przedsiębiorstwa.

Zanim zdecydujesz się na faktoring z regresem, koniecznie prześwietl wszystkich swoich kontrahentów. Przypomnij sobie, jak dotychczas przebiegała z nimi współpraca – czy zawsze płacili na czas, czy może zdarzały się pewne problemy? Każdy z kontrahentów jest inny, a pełny obraz zwykle uzyskujemy dopiero po kilku latach współpracy.

Artykuł powstał we współpracy z firmą https://www.aow.pl.